ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
صرفا گفتن جمله «خلاق باشید» به کارکنان برای همه بیهوده است. مدیران باید چهار قاعده زیر را هنگام شفافسازی معنی خلاقیت برای یک شغل خاص در نظر داشته باشند:
۱- دانستن اینکه کدام مرزها باید اضافه و کدام باید حذف شود، درک پارامترهای ویژه برای یک پروژه و اجازه دادن به کارکنان برای خلاق بودن و تبدیل پروژه به واقعیت توسط آنها کمک میکند که افراد به سمت مسیری شفاف حرکت کنند و در آن مسیر باقی بمانند.
۲- ایجاد محیطی در راستای پرورش خلاقیت ایجاد محیطی برای بهرهگیری از تجارب و شبیهسازی آنها و همچنین پاداش دادن به ریسک پذیری، دو گام بسیار مهمی هستند که مدیران میتوانند از آن استفاده کنند تا خلاقیت را در میان کارکنان پرورش دهند. این موارد تکنیکهایی اثبات شده با نتایجی درخشانتر نسبت به فعالیتهای آکادمیک هستند.
۳- تصمیمگیری در مورد زمان و مکان بهکارگیری خلاقیت در برخی موارد متغیرهای تصمیم خارج از کنترل مدیران هستند. در چنین مواقعی اولویتبندی کنید و در زمان، مکان دیگری از عنصر ابتکار و خلاقیت استفاده کنید. زمانی که یک مکانیزم دشوار است، ممکن است مکانیزم دیگری بسیار ساده باشد.
۴- بهجای تکیه روی پاسخ بر سوالات متمرکز شوید. به سرعت در یک مسیر سرمایهگذاری نکنید. خصوصا زمانی که در مورد خروجیهای کار تردید دارید، خلاقیت بسیار مشکل است. کمی زمان بدهید تا لحظه کشف نهایی فرا برسد.
منبع : برگرفته از دنیای اقتصاد شماره ٤٤٧٠