Mahdi Khalili

Mahdi Khalili

Business development | Marketing | Sales | Export
Mahdi Khalili

Mahdi Khalili

Business development | Marketing | Sales | Export

آیا طنز در مذاکره تجاری همیشه مناسب است؟مهدی خلیلی

 آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا شوخ طبعی در مذاکره تجاری مناسب است و چه زمانی؟ ما با آلیسون وود بروکس، استادیار مدیریت بازرگانی O’Brien و عضو هیئت علمی هلمن در واحد مذاکره، سازمان ها و بازارها در مدرسه بازرگانی هاروارد صحبت کردیم تا متوجه شویم.

این سناریو را تصور کنید. شما در میان برخی از شرکای شرکت خود نشسته اید. درست زمانی که به نظر می رسد آنها به بن بست رسیده اند، رئیس شما شوخی می کند که فوراً حال و هوا را سبک می کند. تقریباً به طرزی جادویی، او می‌تواند مکالمه را جوان کند - و بر موضع خود تأکید کند - به روشی که ثابت شود.

  

مطمئناً شما هم با مواقعی مواجه شده اید که در جلسات جوک ها به اشتباه افتاده است. بنابراین، چه زمانی و چگونه باید از طنز در مذاکره تجاری استفاده کنید (اگر اصلاً)؟

شوخ طبعی ممکن است یک حواس پرتی بیهوده به نظر برسد، اما چند استراتژی مکالمه دیگر توانایی تغییر حالات (در هر دو جهت مثبت و منفی) را به سرعت و با چنین تأثیری دارند. شوخ طبعی بر کسانی که جذب می شویم و به آنها اعتماد می کنیم تأثیر می گذارد، می تواند به ما کمک کند با شرایط منفی کنار بیاییم و کار و زندگی را لذت بخش تر کند. با این حال، در محل کار، جایی که هنجارهای مناسب بودن و حرفه ای بودن اغلب سختگیرانه، مبهم و پیامد هستند، تشخیص اینکه چه زمانی طنز می تواند یا باید به عنوان وسیله ای برای بهبود تعاملات اجتماعی ما مورد استفاده قرار گیرد، می تواند دشوار باشد.

چیزی خنده دار در مورد طنز در مذاکرات تجاری وجود دارد؟

استفاده از شوخ طبعی در مذاکرات تجاری با موفقیت چندین مزیت دارد.  به عنوان مثال، پژوهشی به سرپرستی Nale Lehmann-Willenbrock در Universiteit van Amsterdam نشان می دهد که استفاده از شوخ طبعی باعث ایجاد احساسات مثبت می شود که به نوبه خود باعث ایجاد ارتباطات مثبت و عملکرد بهتر تیم می شود.   علاوه بر این، شوخ طبعی برای تقویت خلاقیت نشان داده شده است.  لی هوانگ از INSEAD در تحقیقاتش دریافت که وقتی همکاران با سطح اعتماد بالا در بین یکدیگر از طعنه (نوع خاصی از شوخ طبعی که در آن بر خلاف آنچه منظور خود می گویید) در مکالمات خود استفاده می کردند، در کارهایی که نیاز به بینش خلاقانه داشتند بهتر از دیگران عمل می کردند.  

در تحقیقی که با برد بیترلی و موریس شوایتزر از دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا انجام دادم، دریافتم که گفتن جوکی که باعث خنده می‌شود و به عنوان خنده‌دار و مناسب تلقی می‌شود، باعث ایجاد اعتماد به نفس و شایستگی می‌شود (با انتقال خواندن دقیق از پویایی‌های اجتماعی) و همچنین موقعیت ما را افزایش می دهد.

اگرچه ممکن است مزایای شوخی های به موقع جذاب به نظر برسد، یک شوخی می تواند از بسیاری جهات شکست بخورد. جوک ها را می توان غیر خنده دار یا نامناسب (یا هر دو) دانست. از آنجا که یک شوخی نامناسب می تواند آسیب زا باشد، باید جوک های زشت، تحقیرآمیز یا دیگر شوخی های تحقیر آمیز را برای خود نگه دارید.

مذاکرات اغلب مملو از لحظات پرتنش و احساسات منفی است. در واقع، من راهبردی را توصیه می‌کنم که اولین بار توسط استاد فقید هاروارد، هاوارد رایفا، پیشنهاد شد، به نام حل و فصل پس از حل و فصل - ادامه مذاکره پس از دستیابی به توافق - زیرا برخی از بهترین نتایج را می‌توان پس از تنش مذاکره آشکار کرد. با دستیابی به توافق قطع شده است. استفاده از شوخ طبعی در مذاکره تجاری تأثیر مشابهی دارد: یک شوخی صمیمانه و موفق می تواند به شکستن تنش، افزایش صمیمیت اجتماعی، ایجاد رابطه و ایجاد لحن لذت بخش و مثبت در طول مذاکره کمک کند.

همچنین ممکن است از طنز در مذاکره تجاری به عنوان راهی برای پاسخ به سوالات دشوار استفاده کنید. یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های مذاکره، پرسیدن سؤالاتی است که نمی‌خواهید یا نباید به آن‌ها پاسخ دهید زیرا با پاسخ دادن مستقیم یا شفاف، خود را در موقعیت چانه‌زنی ضعیف یا در خطر قرار می‌دهید. در این سناریوها، ممکن است بتوانید از طنز برای منحرف کردن یا منحرف کردن حواس - حتی برای یک لحظه - استفاده کنید تا بتوانید با دقت بیشتری در مورد اطلاعاتی که می توانید و باید افشا کنید فکر کنید.

در نهایت، شوخ طبعی تعاملات ما را به یاد ماندنی تر می کند. بهترین مذاکره کنندگان به طرف مقابل خود احساس خوبی نسبت به نتیجه می دهند، حتی اگر به نفع طرف مقابل نباشد. یافتن شوخ طبعی در مذاکره، حس رضایت ذهنی طرف مقابل را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا تعامل را به خوبی به خاطر بسپارید.

من با یک کلمه هشدار پایان می دهم: خودت را بشناس. طنز برای برخی افراد به راحتی به وجود می آید. اما اگر یک شوخی‌باز طبیعی یا اهل گفتگو نیستید، می‌توانید با خندیدن واقعی به شوخی‌های دیگران امتیازات گرمای بین فردی را نیز کسب کنید. افراد بسیار کمی از تعامل با کسی که بیش از حد جدی است یا هرگز نمی خندد لذت می برند. از اینکه مذاکره خود را سبک و سرگرم کننده کنید نترسید. وقتی این کار را انجام می دهید، شما و همتایتان بیشتر از آن لذت خواهید برد، احتمال بیشتری دارد که معاملات خلاقانه و مشارکتی را کشف کنید و تعامل را با علاقه بیشتر به خاطر بسپارید.

 

https://exportmarketing.blogsky.com/

 

 

@خوشحال می‌شم به دیدن پست کمک_کنید چون ممکنه برای کسی انگیزه ایجاد کنه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.